Премія М1 Music Awards стала гарним показником того, що відбувається в світі, від якого затишна Facebook-тусовка поціновувачів дуже далеко. Время и Стекло, Потап и Настя, Monatik, Світлана Лобода, Тіна Кароль – всі ці імена досі вартують для середньостатистичного українця набагато більше, ніж довгий список молодих гуртів, назви яких вже добряче набридли постійним відвідувачам концертів. За популярністю з ними може порівнятись хіба що Святослав Вакарчук, який на півроку пішов у творчу відпустку і лишив за головну Христину Соловій.
Щодо організаторів концертів – вижили сильніші. Більшість фестивалів пішли з ринку ще минулого року, багато промоутерів скинули оберти, але дехто утримався на своїх позиціях. З'явились немасштабні фестивалі, які претендують на ріст в найближчі роки, наприклад "Файне Місто" або Atlas Weekend. Серія вечірок нової британської музики і нещодавній анонс повернення Red Hot Chili Peppers дарують надію на те, що світові зірки припинять сприймати Україну як білу пляму в географії своїх турів.
Утім, є й погані новини. 2015 виявився на диво скупим на релізи. Парадигма відмови від повноформатних альбомів дійшла і до України, й гурти почали завалювати слухачів міні-альбомами або синглами, але не комплексними платівками. ЕР переважно проходять непомітно, а появи LP інколи доводиться чекати роками.
Порадував
Pianoбой, який під кінець року видав повністю новий комплексний, концептуально сильний і завершений альбом "Take Off", який не містить в собі жодного трека, випущеного раніше.
Традиційні проблеми також нікуди не ділись. Музикантам нема чого їсти, організаторам нема чим платити, альбомі ніхто не купує, а інвестувати в індустрію ніхто не наважується. Усе це – наслідок відсутності музичного ринку як такого. Український шоубіз поза телеекраном все ще перебуває в зародковому стані і ще не навчився стояти на своїх двох. Хочеться вірити, що це питання часу, і в найближчі роки ситуація зміниться в кращий бік.
Передумови для цього є. Почала з'являтися інфраструктура, про яку так багато говорили останнім часом. Після "Радіо Аристократи" на ентузіазм та краудфандингу з'явилися регіональні онлайн-радіостанції
Radio Skovoroda та
Urban Space Radio. Музичні ЗМІ, хоч невпевнено, але виникають і ростуть. Гурти, хоч несміливо, але рушають закордон та намагаються пробиватися на великі фестивалі.
Історія підказує, що іноді відлига призводить до застою. В української музики є шанс піддатися цій песимістичній тенденції. Велика кількість реюніонів останніх років, при всій повазі до возз'єднаних гуртів, свідчить радше про консервацію напрацювань минулого, ніж про розвиток музичного прогресу. З іншого боку, молодь ще не накачала достатньо м'язів, щоб формувати музичний ландшафт самостійно.
Проте справа не лише за музикантами. Слухачу вже час зрозуміти, що культурний продукт вимагає глядача. І покупця. Можливостей підтримати українську культуру безліч. Навіть звичка періодично відвідувати концерти та платити за це гроші може дозволити музичній індустрії почати дихати на повні груди.
А кількість людей, що ходять на виступи, все ще надзвичайно мала, враховуючи масштаб країни. Першокласна музика чи придбаний квиток – це проблема курки та яйця. Проте хтось таки має зробити перший крок.