Наприклад, відкриваючи обійми міжнародним гостям, іноді впадаємо у мазохізм, публічно — перед іноземцями — жорстоко тавруючи певні внутрішні театральні хиби, проблеми. І, на жаль, не помічаючи того дійсно цінного і вартісного, чим все-таки живий український національний театр. Національний не у вигляді вивіски на фронтонах. А у стилістиці оригінальних аутентичних авторських пошуків. Тим більше, що такі пошуки, попри всі негаразди, тривають, продовжуються. Як казали старі люди - "і на камінні дерева ростуть".
Низка цікавих вистав 2015-го — у Львові, Франківську, Рівному, Харкові, Чернігові (я вже не кажу про столицю) — варта того, аби не тільки штурхати у печінку рідний театр, але (іноді) працювати і у жанрі міфотворення такого нового театру. Якщо сам себе (тобто рідний театр) інколи не похвалиш, то даремно чекати доброго слова від інших, чужих, тих, хто проїздом.
Втім, скандальне "бродіння" — також певна форма сценічного життя. У 2015-му, крім згаданого скандалу довкола "реформи", багатьох пригнітили і негаразди довкола двох потенційно цікавих регіональних театрів. У Черкасах та у Львові. Перший (черкаський) просто згорів… І потрібно було чекати декілька місяців (!), поки місцева влада розгребе попіл та визначиться з майбутнім колективу. Тим часом актори пишуть листи-звернення, листи-благання. Бо ж опинились у статусі акторів погорілого театру, як це не гірко. Ще один театр (і скандал) — Львівський імені Лесі Українки. Всього лишень за рік показавши ріст показників відвідуваності, касових зборів, іноді суперечливих, але суто творчих художніх результатів, цей театр буквально "згорів" — через внутрішні чвари. У їх основі — відсутність етичного сценічного кодексу, небезпечна короткозорість, відверта "махновщина". У результаті втратили потенційно цікавий театр. Втратили всі — і місто Лева, і художній керівник, і талановиті молоді актори. І критики, яким тепер не буде кого лаяти, або ж хвалити.
2015-й — рік самоствердження того нового покоління, яке маємо. Яке природно опонує старшому театральному поколінню. Тому що так було завжди. І великий Курбас опонував "театру корифеїв". І великий Станіславський заперечував запліснявілі традиції імператорської сцени. Нашим молодим (і тим, хто старший) поки далеко до "великих", але вони стверджуються, як можуть — Максим Голенко, Станіслав Жирков, Антон Романов, Іван Уривський, Тамара Трунова. Можливо, поки не варто квапитись з титулами — хто з них (чи з інших) стане справжнім "лідером" театрального напряму, за ким з них — сценічне майбутнє? Звісно, час покаже. І вистави покажуть.